Lesk a bída dotací – vize 2020

Clipboard01Jak drahé je zdarma?

Netřeba si nic nalhávat. Všechny ty dotace a granty nám nepěkně křivý trhy. I ty naše charaktery. A to i přesto, že z nich “neziskoví” ukrajují jen něco okolo čtyř procent. Zbytek se rozuteče tam, kam oko zarytého kritika s červenými trenkami nedohlédne. Ale k věci.

 

Výprask v roce 2020

Dle dosavadních zpráv by nás měl v roce 2020 čekat malý výprask. Dotační rybník vyschne a vše bude směřovat k formě “sociálních úvěrů”. Ty by měly narovnat tržní chování a především, hospodaření samo. Jako neziskovka si budete zkrátka rozmýšlet, jestli všechny ty projekty utáhnete, a začnete racionalizovat svoje činnosti. Také začnete myslet ekonomicky – tržně, a přestane tak nafukovat indikátory, týmy i počty chlebíčků na školeních. Neříkám, že to jde a půjde všude, ale velké části trhu tenhle výprask prospěje. Všechny dnešní (ne)zbytné aktivity pak totiž nebudou na dotační příděl, ale jenom pro ty, kteří je budou opravdu potřebovat. A ti si za ně rádi zaplatí.

Nekonečná školení pro školení

Každý z nás už se stihl proškolit na spoustu věcí. Čím déle, tím lépe a nejlíp je to opakovat. Že se budu zase navážet do fundraiserů (jsou mi ale nejblíž, pardon) – k čemu jsou fundraiserovi školení, když si tam jde často stejně jenom pro tu pomyslnou čárku? Když není fundraising “žitou potřebou” organizace, protože jsou další dva roky práce “zalepené” grantem, a tak se bez těch dárců organizace zase obejde? Proč se vytváří všechny ty komunikační (a jiné) strategie, když zůstanou jenom jako položka checklistu před jednou z mnoha evaluací? Cílem je prosté naplnění nastavených indikátorů, ne skutečná změna.

Organizace tak nevnímají žádný tlak zvenku, třeba od donorů, protože veškerý zápas probíhá v kancelářích při kreativním psaní grantových žádostí. Následuje pár let tradičního lehára, alespoň směrem ven, k trhu.

Platíme vs. vyplácíme

Organizace jsou v konkurenčním boji, ale ten se odehrává v bublině konkrétní výzvy a na to, co je venku, na to skutečné, se tak často zapomíná. Abych nemluvil jenom v teorii – stačí si zajít na školení tam, kde se plní indikátory, a tam, kde se plní potřeby. Znám obě strany a věřte, je to opravdu znát. Protože granty většinu organizací otupují. Grantové peníze dávají organizacím jistotu, ale způsobují těžkou reakční paralýzu. Svazují ruce a dávají jen málo prostoru na skutečné strategické plánování a potřebnou sebereflexi – není čas se zastavit a rozhlédnout, co se děje. Natož se pak ptát, kam ten koráb několika činností vlastně (po)pluje.

Ti, kteří jsou “bez grantů” musí skutečně přemýšlet – jakou cestou se vydat, a do čeho investovat. Jak najít svoje zákazníky (dárce) a jak s nimi komunikovat. Jak najít svůj “produkt” a jak ho na trhu nabízet. Jak se postavit na vlastní nohy. A tito “bezgrantoví” se pak skutečně snaží, protože najednou jde o čas, o peníze a o budoucnost jejich organizace.

Vyschlo to

Představte si, že právě teď udeřil rok 2020. Jak moc zůstáváte v klidu a jak moc voláte na poplach? Máte skutečný fundraisingový plán? Máte donory a znáte svoji cílovku? Máte jasnou komunikační strategii? Solidní webovky? Máte fundraisera a máte pár zbylých peněz, které můžete investovat? A hlavně – máte čas a prostor se zamyslet, kde jste a kam teď vlastně půjdete?

Vize 2020

Nechci malovat čerty na zeď ani věšet trenýrky, ale myslím si, že se konkurenční boj rozbíhá právě teď. A cílová rovinka je sice ještě notný kousek před vámi, ale jaký náskok si urvete teď, o to větší přehled budete mít tehdy, až bude celý zbytek pelotonu spurtovat. K těm, se kterými se vy už dávno objímáte v cíli. Jo, jsou to donoři, partneři, a jim podobní. A jsou to ti, které teď často zanedbáváte, protože máte oči jenom pro ty nekonečné výkazy. Mám s vámi pochopení, to mi věřte. A myslím to dobře. Jenom mám trochu strach, že by to nemuselo dobře dopadnout.

RSS
Facebook0
Google+0
http://bardpr.cz/lesk-a-bida-dotaci-vize-2020/

About the author: Petr Freimann