Drtivý dosah – Crowdfunding HADR

crowd-1129966_960_720Připravili jsme pro vás další rozhovor pro markeťácký časopis Drtivý dosah, založený na “podjebávačských” otázkách vypečených kamarádů. S grácií sobě vlastní nás opět zpovídala naše oblíbená redaktorka Blanka Neposedná. Tentokrát na téma crowdfunding.

Ahoj kluci! Začneme zostra – tady Petr to s kampaní Bezpřístřešníků dotáhl na 122 % na HitHitu. Jak můžou bezdomovci vysosat přes 107 000 v online prostředí?

Nemůžeme samozřejmě odpovědět, že nevíme, takže víme! Petr měl na tohle téma přednášku na letošním NGO Marketu, takže když to shrneme – skvělej tým, v něm silná duše, která se při prvním neúspěchu nepíchne a hlavně produkt – jasně definovanej produkt!

Jenom tohle? Jak si pak vysvětlit, že tolik kampaní končí nezdarem?

Tak určitě můžeme vyjmenovat mnohem víc věcí, včetně štěstíčka. Tomu je ale třeba jít taky trochu naproti. Hráli jsme si hodně s grafikou knížky, protože špatný vizuál strašně shazuje důvěru lidí ve váš produkt. Měli jsme autentickou komunikaci, a dali jsme lidem jasně najevo, že se stanou součástí něčeho, co má přesah. Z každého přispění šlo totiž 50 kaček konkrétnímu houmíkovi.

Když mluvíte o přesahu, souhlasíte s tím, co zmiňoval Pavel* – že stěžejní je kombinace altruismu a výhodného nákupu?  

*(Pavel Eichler, zakladatel HitHitu)

Naprosto! On, tuším, ještě zmiňoval atraktivní mix odměn, což jde všechno pěkně dohromady, ale je kumšt to vymyslet a hezky poskládat. Pro Petra byla stěžejní ještě jedna věc, a to “simplicity”. Čím víc dáš odměn, čím těžší je orientace a tím víc lidí nákupní proces nedokončí. Musí to lítat jak cvičky od Bati.

Proč jsou některé projekty vysloveně neúspěšné? Dělají je zoufalci, hrabivci, nebo nahodilci? Jak si je definujete vy, BARDi?

Hezky jsi to pojmenovala, dáme si to do našeho BARDího slovníku. Hned vedle Zemanovců. Ale k tvojí otázce. Zakladatelé Indiegogo zmiňují takzvané 4P úspěchu – people, participation, passion, perk. Když to obrátíme, nezdarem končí projekty, které, slušně řečeno, nemají koule. Zoufalci pověsí svůj projekt na web a čekají, že tam někdo přijde a pošle jim zlatku bez jejich přičinění. Případně se snaží, ale lidi vůbec nevědí, o co vlastně. Hrabivci pověsí projekt na web, věnují úsilí propagaci a celé kampani, ale nikdo jim to nevěří, nebo je za tím vším vidět pouhá snaha o vlastní přilepšení si (zdravíme Pipes and Pints). A Nahodilci? Máme nápad a zkusíme lidi, jestli nám ho zaplatí. Lidi nejsou blbý.

Tesat! A jaký bude váš přístup a postup, když za vámi přijde neziskovka a bude chtít zazářit na HitHitu?

V první řadě bude muset chtít zazářit :-). V druhé po ní budeme chtít určitě nějakou vizi projektu, uchopitelný a jasný směr. Rádi ho pomůžeme usměrnit, ale když neziskovka neví ani “odkud jde”, těžko může vědět, “kam chce dojít”. Do té vize zasadíme stěžejní “produkt” kampaně, kolem které se budeme zvesela točit. No, a pak dáme té roztočené káče ještě nějaký slušivý kabát, společně si srkneme něčeho dobrého a dáme se do tance!

Poslední otázka kluci, ať nejsme “dlouhý”, jak se říká v divadle. Podle čeho vybrat platformu, na které se do toho pustit?

No, pokud má člověk nějaký “neutrální projekt”, pro který nejsou specifické platformy, je třeba zvážit prakticky jenom 2 věci. Takzvanou UX (user experience) konkrétní platformy, tedy uživatelskou přívětivost webu. To, jak se návštěvník na stránkách orientuje, jak vypadají graficky, jak funguje platební brána. A druhá věc je čistě ekonomická, tedy to, kolik si bere platforma za zprostředkování (nezapomeňte na bankovní poplatky), a jak známé má jméno. Peníze vydáváme neradi, a důvěra a nedůvěra je často tím hlavním, co nás motivuje, nebo odradí. Což platí konec konců jak pro platformy, tak pro samotné projekty na nich.

Takže všem hodně zdaru!

Díky za rozhovor, BARDi!

crowd-1129966_960_720

RSS
Facebook0
Google+0
http://bardpr.cz/drtivy-dosah-crowdfunding/

About the author: Petr Freimann