6 ingrediencí pro dobře uvařené CSR

frog-927769_640 (1)Jeden konkrétní recept neexistuje. Stejně jako u vaření ovšem platí, že odbytým instantním řešením nikoho neohromíte. Jaké jsou přísady, bez kterých se dobrý CSR projekt neobejde?

Společenskou odpovědností firem, či chcete-li CSR (z anglického Corporate Social Responsibility) už se pomalu ale jistě začíná chlubit většina místních firem. Alespoň podle nedávného průzkumu agentury PR.Konektor. Význam společenské odpovědnosti roste i u spotřebitelů, především u mladší generace “Y”. Na tento fakt upozorňuje např. CSR & Reputation Research 2015 agentury IPSOS. Blýská se tedy společenské odpovědnosti na lepší časy?

frog-927769_640

Na horlivý jásot a šampaňské je ještě docela brzy. CSR se zatím vaří hlavně v kuchyni velkých korporací a v praxi často připomíná (více či méně upřímné) filantropické gesto. Aby bylo jasno – vůbec nic proti firmám, které umí sem tam pustit z ruky nějakou tu tisícovku na dobrou věc.

Dobře uvařené CSR je ale přeci jen trochu o něčem jiném. Úspěšných projektů, které mají opravdový přínos pro řešení konkrétního společenského problému a zároveň zvyšují důvěryhodnost značky, je stále docela málo.

1. Společenská odpovědnost musí být součástí firemní identity

Společenská odpovědnost nemá být desátkem, který zajistí nohu ve dveřích do nebíčka. Takové řešení je nejen eticky sporné, ale především není funkční. Čím dál více sebevědomé publikum trestá v dnešní době sociálních sítí přetvářku ultimátněji než přiznanou lhostejnost. Pokud chcete, aby vám vaší snahu někdo věřil, musíte jí nejdřív věřit sami. Zapomeňte tedy na filantropická gesta. Chcete-li dělat smysluplné CSR, s vizí vašeho podnikání musí být pevně svázaný záměr změnit kus světa k lepšímu. A nebojte se ztráty. Zahraniční výzkumy ukazují, že se z dlouhodobého hlediska jedná o velmi dobrou investici.

2. Základem je vstřícná a transparentní firemní kultura

Pokud to myslíte vážně, začněte u vlastní firmy. Podpořte své zaměstnance ve sladění jejich rodinného a pracovního života, nabídněte příjemné pracovní prostředí, flexibilní formy práce a jiné benefity. Buďte otevření a transparentní v rámci vaší interní komunikace. Vtáhněte firemní kolektiv do vytváření vize sociální odpovědnosti a její realizace. Vaši zaměstnanci jsou naprosto klíčová cílová skupina. Pokud vám neuvěří, snažíte se zbytečně. I veřejnost je na jejich straně. Podle zmiňovaného výzkumu agentury IPSOS považuje odpovědnost vůči zaměstnancům za důležitou součást CSR až 60% populace.

3. Vystupte z korporátní šedi a staňte se lídrem tématu

CSR je u nás stále docela mladý obor. Pokud budete komunikovat svou značku v duchu společenské odpovědnosti a ještě to uděláte kreativní nebo inovativní formou, máte velkou šanci získat zajímavou konkurenční výhodu a zároveň být inspirací pro ostatní. Udělat dobrý CSR projekt bude ještě nějakou chvíli znamenat to, že se stanete lídrem pelotonu. V tomto ohledu se neotevírá možnost jen pro velké korporace, ale i pro menší a lokální podniky, jejichž úspěch je bytostně závislý na dojmu, který zanechávají u svého publika.

4. CSR je marketing. No a co?

Vyberte si. Můžete trávit čas marným přesvědčováním lidí, že CSR děláte od srdíčka a nepotřebujete se zviditelňovat. Nebo prostě hrdě komunikujte fakt, že váš business si se společenskou odpovědností neodporuje, ale naopak na ní stojí. Nebojte se CSR projekt vytvářet jako dobrý produkt, který přináší užitek pro konkrétní cílovou skupinu i pro vás. Pokud to myslíte vážně, rozhodně se nemáte za co stydět.

5. Pracujte s tím, kdo jste a co umíte

Na světě je jen málo druhů podnikání, u kterých nelze spojit úsilí o ekonomický zisk s dobrým úmyslem. Nepouštějte se zbytečně do oblastí, kterým málo rozumíte. Spojte svůj CSR projekt s vlastním businessem. Můžete to udělat přímo nebo symbolicky. Zabývá se vaše firma logistikou? Přemýšlejte o své ekologické stopě nebo nad lidmi, kteří se z nějakých důvodů nemohou pohybovat tak dobře jako ostatní. Základem je využít vlastní bitevní pole, na kterém máte největší možnosti a zkušenosti.

6. Pomáhejte tam, kde je to třeba a tak, aby to mělo smysl

Zní to jako prázdná fráze? Stejně tak prázdný bude váš CSR projekt, pokud jej nenaplníte správným obsahem, který bude mít konkrétní přínos pro konkrétní lidi. Pokud už se chcete pohybovat v rámci citlivých a těžkých sociálních témat, které vypadají nejlépe na plakátu a v tiskovce, spojte svoje síly s partnery, kteří se v tématu dobře vyznají a dokáží vám poradit, jak jej nejlépe uchopit. Dobré partnery najdete nejčastěji v neziskovém sektoru. Neziskovky jsou plné lidí, od nichž můžete často získat ten nejhlubší vhled do tématu. 

Líbí se vám článek, ale nevíte jak do toho? Nebo chcete jen svěží pohled? Napište nám na napiste@bardpr.cz.

RSS
Facebook0
Google+0
http://bardpr.cz/dobre-csr/

About the author: Jožka Petr